prijs: € 24.90
260 pagina's, Paperback
ISBN: 9789493048560
Titel | Natural Red 4 |
Auteur(s) | Valeska Réon, Nicolai Tegeler |
Vertaler(s) | Paul Weelen |
Ondertitel | Maastricht zal me nooit vergeten |
ISBN | 9789493048560 |
Afmetingen | 211x137x28 mm |
Aantal pagina's | 260 |
Uitgever | Tic uitgeverij |
Taal | Nederlands; Vlaams |
Levertijd | 2-3 werkdagen |
Prijs | € 24.90 |
Bindwijze | Paperback |
Gewicht | 409 gram |
Een vreemde titel voor een thriller, Natural Red 4. Net als de locatie en de periode waarin het verhaal zich afspeelt: Maastricht in 1978. In dat jaar vinden er (in dit verhaal) een serie vreemde moorden plaats in de meest buitenlandse stad van het land. Na de fatale verdrinking van de Maastrichtse burgervader wordt diens zoon aan een kruis gespijkerd dood aangetroffen op het Vrijthof voor de Sint Servaas. Kort daarna ligt een museumdirecteur, brutaal vermoord op het dichtgevroren bassin van de haven. Hoofdinspecteur Stijn van der Rijns en zijn collega rechercheur Henk Peeters staan voor grote raadsels. Met hulp van de scherpzinnige kunsthistorica Tessa van Eertvelt verdiepen ze zich in de donkere spelonken van een persoonlijke, Maastrichtse geschiedenis.
Duo
De Duitser Nicolai Tegeler is acteur, scriptschrijver, producent, filmmaker en luisterboekacteur met een bijzonder gevoel voor dramatische ensceneringen. De bij Luik geboren Valeska Réon groeide op in de buurt van Bonn en in Renesse. In haar loopbaan als schrijfster beoefent ze vele genres, waaronder non-fictie, detectives en historische romans.
Actuele thema's
Hun eerste gezamenlijk thriller is een kleurrijk geschreven verhaal. Het speelt zich decennia geleden af, maar draait in feite om actuele thema’s: misbruik, gender, interseksualteit. En daarin liggen ook de motieven voor de brute moorden. Tegeler & Réon introduceren de dader(s) soepeltjes in het verhaal zonder argwaan te wekken. De plot ontrolt zich op originele wijze, eigenlijk zonder gebruik te maken van het ‘policier’-stramien. De levensgeschiedenissen van de direct betrokken krijgen ruime aandacht van de auteurs en dat geeft ook de daders de aanleiding en het motief voor de moorden uit de doeken te doen. En die vreemde titel? Die maakt deel uit van het bloed van een van de slachtoffers.
Het resultaat is al met al meer een fraaie why-dunnit dan who-dunnit. Maar maakt ook nieuwsgierig of deze aanpak ook werkt in het deel twee van de reeks, Masterpiece, dat inmiddels in Duitsland is verschenen.